ابن معتز و آراء و نظرات بلاغی وی در پرتو کتاب البدیع

قیمت : 200/000 ریال

 

ابن معتز شاعر و ادیب‌ عرب‌ در عصر دوم‌ عباسی است‌. شعر او از جهت‌ ارزش‌ تاریخی‌ قابل‌ بررسی‌ است‌. ارجوزهٔ تاریخی‌ او قدیم‌ترین‌ و معتبرترین‌ مأخذ تاریخی‌ برای‌ دوران‌ خلافت‌ معتضد عباسی‌ است‌. وى در تاریخ‌ علوم‌ بلاغت‌ نیز با تألیف‌ به‌ نام‌ خویش‌ البدیع‌، شهرت‌ یافته‌ است‌. اصطلاح‌ "بدیع‌" در آن‌ روزگار تازگی‌ نداشت‌ و سابقهٔ کاربرد آن‌ در سروده‌های‌ شعرا و سخنان‌ ادبا به‌ سدهٔ 2ق‌ می‌رسید. او نخستین‌ کسی‌ بود که‌ مستقلاً در زمینهٔ بدیع‌ به‌ تألیف‌ پرداخت‌. مؤلف‌ جوان‌ که‌ خود شاعری‌ توانا بود، خود را در سر فصل‌ تحولی‌ شگرف‌ در علوم‌ بلاغت‌ و به‌ تبع‌ آن‌ در شیوه‌های‌ نقد ادبی‌ می‌دید که‌ بشار، ابونواس‌ و مسلم‌ بن‌ ولید آن‌ را آغاز کرده‌ بودند و در شعر ابوتمام‌ به‌ کمال‌ رسیده‌ بود.

ابن‌ معتز بر آن‌ شد که‌ با تألیف‌ مستقلی‌ در باب‌ بدیع‌، محدودهٔ بدیع‌ را مشخص‌ گرداند، و با انتقاد از ابوتمام‌، بدیع‌ را وسعت‌ و عمومیت‌ بخشد و روشن‌ گرداند که‌ بدیع‌ اختراع‌ شاعران‌ جدید نیست‌ و قدمت‌ فراوان‌ دارد.

کتاب حاضر با عنوان "ابن معتز و آراء و نظرات بلاغى وى در پرتو  كتاب البديع"، توجّه به اثر و افكار او است که تقدیم شما مخاطبین فرزانه ی این اثر می گردد.

در پایان بر خود فرض می دانم تا از همه عزیزانی که ما را در تالیف این نوشتار یاری نمودند به ویژه استاد گرانقدر جناب آقای دکتر اصغر دادبه تقدیر و سپاسگزاری نمائیم.

بی تردید راهنمایی‌ها و بازخوردهای شما مخاطبین فرزانه ی این اثر موجب تشویق نفیس در ادامه مسیر خواهد بود.

 

 

مولفین: علی رضا رمضان نسب- محمد صحرایی

سال و نوبت چاپ : اول / 1394

قیمت : 200000 ریال

برای سفارش این کتاب تماس حاصل نمایید