حوزه های فعالیت در مددکاری اجتماعی                                قیمت : 250000 ریال

 

مددکاری اجتماعی حوزۀ وسیعی دارد که ارائه هر تعریفی از آن باید پتانسیل­ها و نقاط ضعف و قوت بی‌شماری را پوشش دهد. این حرفه به لحاظ تنوع حوزه­های کاری باید  نقش­ها، مؤسسات و کارکردهای مختلفی را مدنظر قرار دهد. به سبب وسعت قلمرو نمی­توان گفت مددکاران اجتماعی واقعاً چه‌کار می­کنند. حرفۀ مددکاری اجتماعی از همان ابتدا با این معضل روبرو بوده و از آنجایی که عموم مردم از فعالیت­ها و نقش مددکاران اجتماعی بی­اطلاع بوده­اند، این موضوع انجمن ملی مددکاران اجتماعی را بر آن داشت تا آموزش­هایی عمومی را  برای آشنایی بیشتر مردم با این حرفه برگزار کند.

از اواخر دهۀ 1980 که مددکاران اجتماعی فعالیت خود را در حوزۀ بهداشت روان آغاز نمودند، نقش آن‌ها برای مردم ناشناخته بود. بارها شده است که اطرافیان از من سؤال می‌کنند، یک مددکار اجتماعی در حوزۀ آسایش کودکان دقیقاً چه‌کار می‌کند؟ همواره تمایل داشتم  این وضعیت را نسبت به حرفه­ام عوض کنم تا اینکه به مقام استادی در این حرفه نائل شدم.

حرفۀ مددکاری اجتماعی از زمانی که من یک مددکار اجتماعی جوان بودم تاکنون تغییرات زیادی داشته است و بسته به سطح رشد و توسعۀ جوامع  نقش­ها و کارکردهای مختلفی به عهده گرفته است. به‌عنوان‌مثال توسعه مددکاری اجتماعی در ارتش پس از جنگ­های عراق و افغانستان، یا عواملی چون پیشرفت­های تکنولوژی در پزشکی، افزایش شمار سالمندان، نیازهای جدید آن‌ها و محدودیت در منابع مالی، مددکاری اجتماعی را در حوزۀ مراقبت­های بهداشتی از یک الگوی مؤسسه­نگر به الگویی اجتماع‌محور تبدیل کرد. نوع آموزش مددکاران اجتماعی نیز تغییر کرده است؛ در دوران تحصیل من، مددکاران اجتماعی کارورزی­های زیادی را در مؤسسات گوناگون می­گذراندند و سرپرستان متخصص به‌صورت مداوم بر کار ما نظارت داشتند. این سبک آموزش نیز در جامعه­ای که به‌سرعت تغییر می‌کند دیگر جایگاهی ندارد. جایگاه سرپرست از بین رفته و مددکاران اجتماعی بیشتر به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. مددکاران اجتماعی در بسیاری از مؤسسات، دیگر مجبور نیستند به سرپرستان خود که متخصص مددکاری اجتماعی بودند گزارش کار ارائه دهند    و تأثیر این گزارش‌ها در معرفی حرفه به جامعه نیز کمرنگ شده است.

 

 

مولف : جسیکا روزنبرگ

مترجم : محمد سبزی خوشنامی، رمضانعلی قادری، ملیحه عرشی، معصومه معارف­وند،فردین علی‌پور، وهّاب علی­نیا، فریبا درخشان­نیا، منصور فتحی، مریم خاک‌رنگین، جواد فرخی، معصومه صیاد، فاطمه غلامی جم، بهناز لرکی

سال و نوبت چاپ : اول / 1395

قیمت : 250000 ریال

برای سفارش این کتاب تماس حاصل نمایید