آناتومی تمرینات پلایومتریک

قیمت : 300/000 ریال

 

تمرکز کنونی علوم ورزشی و تکنولوژی در زمینه‌های گوناگون عملکردی انسان، ورزشکاران، مربیان و پزشکان ورزشی را بر آن داشته تا به دنبال راهی موثر برای تمرین و نظارت بر پیشرفت روزانه ورزشکاران باشند. ورزشکاران نه تنها تمایل به سریعتر، قویتر و قدرتمندتر شدن دارند، بلکه به دنبال مقاوم بودن در برابر آسیب‌های ورزشی نیز هستند. اهمیت مصون ماندن از آسیب دقیقا به اندازه بالا بودن کیفیت عملکرد و اجرای مهارت‌های ورزشی در سطوح بالا می باشد چرا که از دست دادن جلسات تمرینی یا مسابقات راه را برای حفظ آمادگی بدنی و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت دشوار می‌کند. به همین خاطر نیاز است تا هنگام انتخاب، مدیریت و ترکیب روش‌های تمرینی برای بدست آوردن پاسخ مناسب و دلخواه دقت کافی لحاظ شود. منظور از بهبود عملکرد ورزشی امری جادویی و اسرار آمیز نیست بلکه توسعه یک رویکرد کامل و جامع متشکل از برنامه تمرینات دقیق در زمان‌های مناسب می‌باشد.

تنوعی از تمرینات موثر در بهبود قدرت، توان و سرعت عمدتا نیاز به تجهیزات خاصی ندارند. درحالیه که صنعت ورزش و بدنسازی خود را در ساخت انواع ماشینهای تمرینات مقاومتی غرق میکنند تنها چیزی که مورد نیاز است جاذبه و بدن انسان میباشد. حدود نیم قرن پیش دانشمندان ورزشی و مربیان برای استفاده ازحرکات ناگهانی و انفجاری ورزشکاران به منظور بهبود کیفیت تولید نیروی بدن انسان رویکردی را ابداع کردند. این سیستم تمرین اکنون با نام "پلایومتریک" شناخته میشود. کلمه پلایومتریک که اصالتا با دونده آمریکایی "فرد ویلت" در سال 1975 روی کار آمد از دو کلمه یونانی پلایو به معنای بیشتر و متریک به معنای اندازه تشکیل شده است. معنای لغوی آن هیچ سرنخی از مفهوم این نوع تمرینات را ارائه نداده و شاید اشاره ساده‌ای به رویکرد دقیق آناتومی وار این تمرینات دارد.

در واقع اساس تمرین پلایومتریک بر مبنای واکنش طبیعی بدن به کشش سریع عضلانی است. این واکنش همچنین به چرخه "کشش – کوتاه شدگی" یا عکس‌العمل انقباض عضلانی معروف است. تحقیقات نشان داده است که اگر عضله ای پیش از انقباض، سریعاً کشیده شده باشد بسیار سریعتر و با نیروی بیشتری کوتاه و منقبض می‌شود که این سازگاری مثبتی برای تولید نیرو، قدرت و سرعت بهمراه خواهد داشت. برای مثال بازیکن بسکتبالی که در حال آماده شدن برای یک ریباند است مرکز ثقل خود را دقیقا پیش از آن که با تمام نیرو بپرد و از توپ محافظت کند، پایین میاورد. در مورد مشابه دیگر یک والیبالیست قبل از اجرای دفاع روی تور در برابر حریف، بسرعت زانوی خود را خم می‌کند تا بتواند در مقابل اسپکر حریف دفاع مناسبی را انجام دهد. این یک پاسخ کاملاً طبیعی بدن برای ذخیره سازی نیروی لازم قبل از یک حرکت انفجاریست. در گلف نوسان و چرخش رو به عقب دست عضلات اصلی لازم برای یک حرکت قدرتمند رو به جلو را تحت کشش قرار می‌دهد. پرتاب کننده توپ در بیسبال قبل از پرتاب توپ دست خود را پیچ و تاب میدهد. شما شاهد مزایای فعالیت‌های پلایومتریک در تمامی رشت‌های ورزشی هستید. در بعضی موارد ورزشکاران می‌آموزند که از چرخه کشش – کوتاه شدگی با هدف حفظ زمان استفاده نکنند، مثال آن در نقطه شروع مسابقات دوی سرعت و شنا می‌باشد. در بوکس و سایر ورزشهای رقابتی استفاده از این چرخه کشش و کوتاه شدن امکان فراهم شدن زمان مناسب برای حمله حریف را ایجاد خواهد کرد. 

 

 

 

 

مولف: Derek Hansen - Steve Kennley

مترجمان : دکتر علی فتاحی - معصومه باغبان - رضا رستمی - امین فرزامی - زهرا یگانه نوبخت

سال و نوبت چاپ : اول / 1397

قیمت : 300000 ریال

برای سفارش این کتاب تماس حاصل نمایید