پزشکی قانونی بالینی (چاپ دوم)

قیمت : 3/400/000 ریال

 
نگاهی به مقدمه کتاب
 

زمانی بود که عموم مردم همان اندازه از علوم پزشکی اطلاع داشتند که پزشکانی که این کار را انجام می‌دادند. زمانه عوض شده است. علوم پزشکی به قدری پیچیده، تخصصی و شاخه شاخه شده که برای هر شاخه از پزشکی و تخصص‌های مربوطه و حتی پزشکی عمومی، مهارت و دانش ویژه ای نیاز است. همانطور که یک متخصص پوست کار یک جراح مغز و اعصاب و یک جراح مغز و اعصاب، کار متخصص زنان و زایمان را نمی‌تواند انجام بدهد، کسی هم نمی‌تواند کار متخصص پزشکی قانونی را انجام دهد.

علاوه بر بهره‌گیری از شاخه‌های مختلف بالینی و علوم پایه در پزشکی قانونی، متخصصین پزشکی قانونی نیز در بخش‌های مختلف بالینی همکاری نموده و گام‌های بزرگی در تحقق اهداف نظام سلامت و ارائه خدمات سلامت مبتنی بر حقوق انسانی بیماران و کادر درمان برداشته‌اند.

متخصصین پزشکی قانونی درکنار ارائه خدمات تشخیصی - درمانی به بیماران مسموم در مراکز درمانی، در زمینه‌های مختلف بالینی از جمله: " تعیین علت مرگ و صدور جواز دفن، اتوپسی بیمارستانی، تروماتولوژی قانونی، خطاهای پزشکی و تحلیل ریشه‌ای آنها، مدیریت وقایع ناگوار مانند: مرگ مادر باردار، مستند سازیِ مدارک پزشکی، آموزش قوانین و دستورالعمل‌های مورد نیاز به کادر درمان، نیروهای نظامی، انتظامی و قضایی، آموزش اخلاق پزشکی، راهنمایی بیمارستان‌ها برای ارتقاء بیمار محوری و دریافت درجات بالاتر اعتبارسنجی، مسئولیت فنی مراکز درمانی، مدیریت کمیته‌های مورتالیتی و موربیدیتی، کارشناسی در کمیسیون‌های سازمان‌های پزشکی قانونی و نظام پزشکی، مدیریت جلسات قصور پزشکی، کارشناسی موارد کودک آزاری، سالمند آزاری، همسر آزاری، شکنجه در زندان، تجاوزات جنسی، تشخیص هویت بیماران ناشناس، پاسخ گویی به استعلامات سازمان پزشکی قانونی، نظام پزشکی، مراجع قضایی و انتظامی، وزارت بهداشت و دیگر موارد مورد نیاز قانونی و حقوقی" در مراکز درمانی ارائه خدمت می‌نمایند. علاوه بر مراکز درمانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشکده‌های حقوق، مراکز نگهداری سالمندان و بهزیستی، بیمه‌ها، وکلا و سایر گروه‌های هدف نیز از خدمات این عزیزان بهرمند می‌شوند. به این شاخه از پزشکی قانونی؛ " پزشکی قانونی بالینی" گفته می‌شود.

 
 

نویسنده: دکترعلی محمد علی محمدی

سال و نوبت چاپ : دوم / 1402

قیمت : 3400000 ریال

برای سفارش این کتاب تماس حاصل نمایید